Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Řetěz - kam se podíváš

Všimla jsem si, že pokud je na jednom místě víc lidí a jeden si zakašle, tak za chvíli se ozvou i další kašlalové, pěkně v řádce za sebou jako očka na řetízku. Možná na tom, co kdysi háčkoval můj bratr jako kratochvíli, když se doma léčil z neštovic a už samou nudou nevěděl, co by ještě mohl dělat. Nakonec dostal vypáranej svetr, háček a za 14 dnů nemoci vytvořit řetízkové giga klubko co se nevešlo už ani do dveří.   A jako trest za můj posměch, pěkně zákeřným skluzem po očku řetízku, tenkrát neštovice přeskočily ke mně – z příšerné nudy jsem si půjčila háček a vrhla se na tvorbu ďábelského vejce.

Včera se v tramvaji taky pěkně lavinově kašlalo,jen jeden pán kašel vynechal, ale zato zííííval s nezakrytou pusou jako rypouš sloní - čímž v podstatě spustil další řetězovou reakci … a já si na to zívání sedla a přemýšlela jsem o řetězech a řetízcích a naskočilo mi plno vzpomínek.

Papírové řetězy z barevných ublemcaných papírů pro výzdobu školkové třídy. A děda vystřihující papírový řetěz panáčků co se drží za ruce.

Řetízek u dveří s krásným ozdobným kováním.  A taky film, kdy jsem ztratila veškeré iluze o zabezpečení dveří na řetízek, protože netrvalo ani vteřinu, jakýmsi speciálním zahnutým udělátkem bylo odřetízkováno a hlavní hrdina měl dveře dokořán.

Vzpomněla jsem si i na naolejované řetězy našich dětských kol, na ten zvláštní pocit, když se mi do řetězu namotaly tepláky, což kolo na místě zastavilo a mě setrvačnost katapultovala přes řidítka. Ovšem zatížená oděvem v řetězu jsem si jen zarazila řidítka do břicha a přepadla do strany i s kolem stále na mně tvrdošíjně ulpívajícím.   Musela jsem si tepláky sundat, protože z řetězu jsem je nemohla vyškubnout. Od téhle příhody – pokud bylo nutné si tepláky na kolo brát – jsme si je vykasávali nad kolena, čímž jsme si pro změnu způsobovali nesmyvatelné otisky řetězu na celých lýtkách a sem tam i fešáckou odřeninu kotníku.    

Taky jsem skoro ucítila nejhorší kocovinu, co jsem si kdy uhnala a pak ráno nasedla na kolo a ujela mnoho kilometrů, než mi na pobřežní promenádě konečně spadnul řetěz a já se sesunula vyčerpaně vedle kola. Najednou z protisměru přijíždí fešák v upnutém dresu, zastavuje, hledí na kolo, na mě - špinavou od řetězu víc než kdysi v dětství -  a pak uštěkne, jestli nemám imbus na půjčení … no nemám frajere, ale jestli rychle neodfičíš mohla bych ti pozvracet polobotky…

Vrátit řetěz na kolo až takový problém nikdy nebyl, ale jednou jsem se připletla do soutěže při nasazování sněžných řetězů na kolo náklaďáku … nikdo z našeho tandemu hujerovců to neuměl a nechápal, ale protože tam byl příjemný pán z firmy od těch řetězů, tak nám radil a radil, až to nakonec sám všechno nasadil, čímž nás nechal zvítězit a ještě udělal parádní předváděcí reklamu oceněnou mohutným potleskem.

Řetězy černají, reznou a trhají se. Když se řekne řetěz ještě mě rychle napadne - čerti, peklo, závory, zákazy, zábradlí, pomníčky, chodníčky ve Slovenském ráji, přístavy a poutě.  A taky to, že na konci řetězu může být koule na noze nebo naopak kotva držící na správném místě  – záleží na tom, kdo stojí na druhé straně a ke komu a kam se chcete zrovna připoutat.

Autor: Zdenka Bellingerová | pondělí 11.3.2013 13:30 | karma článku: 8,60 | přečteno: 483x
  • Další články autora

Zdenka Bellingerová

Hudební večírek

Vyrazit si s přáteli na hudební večer do jakési lokální restaurace - poslechnout si skvělou amatérskou kapelku a vytančit obžerství několika svátečních dní - se zdálo jako prima nápad, jak se později ukázalo, jednalo se o zkušenost takového kalibru, že tím budeme jednou bavit ještě i cizí vnoučata.

21.3.2014 v 13:37 | Karma: 14,83 | Přečteno: 513x | Diskuse| Ostatní

Zdenka Bellingerová

Tancovačka

V sedmnácti letech jste mě na vesnické tancovačce mohli potkat v gladiátorech, pracovních džínách a pleteném svetru ve stylu Kurta Cobaina, dlouhé vlasy rozpuštěné a černé, ale jen do půlky zad, protože posledních dvacet centimetrů bylo rudých jako zimní úsvit. Většinou jsem stála s pivem v kroužku největších filozofátorů a tancovala jsem maximálně cestou domů.

20.1.2014 v 18:02 | Karma: 10,88 | Přečteno: 665x | Diskuse| Ostatní

Zdenka Bellingerová

Rozezpívat Vánoce

Sláva už je sníh, jedem na saních ... no není a nejedem. Ale stejně je chladno tak, že jsem vytáhla čepici, měla jí na hlavě celou dobu popíjení vánočního punče před kostelem a teď mám do čela vrytou pleteninku – snad se to brzo ztratí

21.12.2013 v 18:29 | Karma: 7,60 | Přečteno: 206x | Diskuse| Ostatní

Zdenka Bellingerová

Perníková

S tvrdostí vody se dá bojovat, u diamantů je tvrdost vítaná, s tvrdou palicí se musí umět vyjít a ou jé - což teprve hrdina mého dětství Velkej Tvrdej Márvin ... tohle všechno je tak víceméně s tvrdostí v pořádku, ne tolik, když ale dojde na lámání chleba – ostatně to jsou pak dobré topinky – jako když dojde na pečení a tam já jsem v tvrďáctví rozhodně na čele peletonu ...

1.12.2013 v 8:14 | Karma: 9,02 | Přečteno: 232x | Diskuse| Ostatní

Zdenka Bellingerová

Dej mi jméno

Jak je venku? Cože, zima? Hodně? Vždyť svítí. Hmm, tak to si vezmu adiny a přes svetřík hodím ještě zbrojnoše. Jéé, buřtíky už budou, ale venku je chladno. Jdeš do chajdy? Super, vezmi mi pak ven džínovou lásku. Dík

2.10.2013 v 18:50 | Karma: 11,86 | Přečteno: 483x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Maďarský zákon o svrchovanosti dráždí europoslance, mají „vážné obavy“

24. dubna 2024,  aktualizováno  20:25

Nový maďarský zákon o svrchovanosti, který má bránit zásahům zvenčí do národní politiky, v rezoluci...

Ukrajina tajně použila střely dlouhého doletu, nová pomoc vítězství nezaručí

24. dubna 2024  20:19

Ukrajinská armáda už začala používat balistické rakety dlouhého doletu. Tajně jí je poskytly...

VIDEO: Londýnem běhali splašení koně. Zkrvavení vráželi do aut, pět lidí zranili

24. dubna 2024  13:32,  aktualizováno  20:16

Centrem Londýna pobíhalo ve středu pět splašených koní královské kavalerie. Způsobili velký chaos v...

VIDEO: Slovenský pravičák vypustil nad hlavou europoslancům holubici míru

24. dubna 2024  20:09

Krajně pravicový slovenský europoslanec Miroslav Radačovský překvapil přítomné na jednání...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 91
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1264x
I když tančíš s ďáblem, ďábla nezměníš